Direktlänk till inlägg 10 januari 2011

Rökslutare -med massa tid över!

Av Gitte - 10 januari 2011 10:01

Dag tio är här. När solen går ner har jag INTE rökt 200 cigaretter ungefär för en fyrahundring. Alltid något! Nu börjar mödan bli något värd.


Men TVÅHUNDRA cigaretter på tio dagar. Det är ungefär vad jag har satt i mig varje tionde dagen. Det blir ungefär 600 cigaretter på en månad.


Jag är ingen snabbrökare, dvs, jag står inte och hivar i mig en cigarett på en minut eller två. Jag skulle nog vilja säga att en cigarett tar mig sådär en fyra-fem minuter minst. Kanske till och med längre tid, har ju liksom aldrig tagit tiden. Men nog finns det även cigaretter som tar längre tid, speciellt om man är några som står och pratar under tiden. Då är det förrästen inte sällsynt att man hivar upp en till, inte för att man har så många fysiska behov, men det är ju så trevligt, och att ha trevlig innebär att man måste röka, då är det livet på en pinne; det vet varje rökare/livsnjutare... eller nått. Nåja.


Sen har jag ju lite ritualer med, dvs, jag måste nu åtminstone vintertid komma på att "jag skall ta ett bloss när jag är klar". Sen jobbar jag klart eller till nivån "lämpligt-att-ta-avbrott". Sen sätter jag på kaffe om det inte är på, letar upp mina skor och jacka och mössa och sen kliver jag ut. Jag har inte rökt inne här, så bara att ta sig ut tar nog några minuter för att inte tala om minuterna det har tagit när jag skall in igen, kanske fylla på min kaffekopp eller ställa den i disken osv. Sånt där som man bara gör men som just då initieras av en rökpaus. Jag vågar inte ens tänka på hur lång tid jag lägger på en dag för att röka upp ett paket cigaretter.... men om jag inte skall underdriva så bör det ju ta närmare.... MINST tio minuter för varje cigg? Och då har jag långt ifrån underdrivit, vet att jag OFTA har "en kort paus" sådär på en kvart-tjugo minuter där jag inte gör något vettigt, men om vi för enkelhetens skull säger att rutiner före och efter ett blogg tillika rökstunden tar tio minuter för varje cigg.


Då lägger jag altså närmare 33 timmar per 10 dygn för att röka??...


?? Snälla, säg att jag räknar fel?? Det är mer än ett sammanlagt dygn?? Nä, går bort, kan inte stämma....Det låter bättre med 20 timmar, jag har säkert överdrivit tiden... *förskjutning och förnekelse, det kan inte vara sant*


Det skulle bli 3,3 timmar per dag. Låter liiite mycket. Skall jag runda av med 2 timmar fast att tre timmar säkert är både rimligt och i underkant. Fast att det låter så himla mycket förstås. Jag har ju aldrig tänkt rökning i termen tid tidigare så jag kan ju inte gärna börja ta tiden nu....

Men om två timmar per dag av min vakna tid går åt till att röka, så har jag idag när det är på dag tio besparat mig:

ca 400:- Svenska kronor i reda pengar.

ca 200 rökta cigaretter.

ca 20 timmar vaken tid som går åt att röka ca 200 cigaretter.


Hjälp, det här kommer jag att tjäna vart tionde dag. Vad skall jag göra av alla de pengarna och den tiden?


(ps, skojjar lite. Pengarna finns det många som blir glada för. Men med tiden är det faktiskt värre!).


Du som röker!

Har du koll på hur lång tid du lägger varje dag på din rökning? Ta fram papper, penna och ett tidtagarur!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gitte - 31 januari 2011 14:05

     Jag är faktiskt inte helt dum trots allt. Har inte världens sämsta karaktär heller. Det är dag 31 på månaden. Januaris sista dag. Och jag har den här månaden inte köpt ett endaste paket cigaretter. Tobaksbolagen tappade mig åtminstone en...

Av Gitte - 11 januari 2011 14:02

   Det är dag 11 idag. Ny dag, ny kamp mot tiden. Tick-tack-tick-tack. Man hör sekunderna gå. Inte nog med att Januari är en pissmånad att genomlida till att börja med. Allt stannar upp. Nog tusan har man förköpt sig i julhandeln, även om vi har ...

Av Gitte - 7 januari 2011 11:28

  Jag driver ju ett micropytteföretag, ett av slaget som knappt bär sig; men där jag blundar för allt vad ekonomi heter för hade jag gjort annat hade jag lagt ner för länge sen. Ovan ser du bilden som jag använder till min sida på facebook, Vinta...

Av Gitte - 6 januari 2011 16:31


   6:e dagen på väg mot 240:- som jag snuvat tobaksindustrin på. Just idag känns det som jäkligt segt och surt förvärvade pengar som inte spelar någon roll i det stora sammanhanget. En liten tröst ger min före detta svärdotter mig dock när hon rä...

Av Gitte - 5 januari 2011 10:06

Mitt beslut var som jag skrev i första inlägget att sluta köpa cigaretter. På något konstigt sätt så förberedde vi oss nog mentalt några dagar, jag sa det högt och sambon sa att jag inte skulle klara det. Men jag förutsatte att om jag fattar beslut s...

Presentation

Länkar

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Januari 2011
>>>

Besöksstatistik

Fråga mig

0 besvarade frågor

RSS


Skapa flashcards