Direktlänk till inlägg 7 januari 2011

Livslögner och Livsekvationer.

Av Gitte - 7 januari 2011 11:28

 

Jag driver ju ett micropytteföretag, ett av slaget som knappt bär sig; men där jag blundar för allt vad ekonomi heter för hade jag gjort annat hade jag lagt ner för länge sen.

Ovan ser du bilden som jag använder till min sida på facebook, Vintage sybehör.  När det gäller mina gamla lagervaror är jag i det närmaste besatt och det går nog inte att kalla mig mycket annat än Eldsjäl i det sammanhanget. Det skulle vara idiot i så fall. Det gör jag själv också, men inte på grund av mitt företag i sig... eller jo, *suck* men det är inte det jag skall komma fram till den här gången. Varför är jag då en idiot? JO:


Jag måste börja med att konstatera, att jag jobbar häcken av mig så fort jag har arbetsuppgifter, oavsett veckodag eller tid på dygnet. Arbetstid existerar inte för en företagare på min nivå, utan all vaken tid är tid som kan disponeras mellan hem och företag oavsett vad klockan är. I bästa fall når när månaden är slut, når jag upp till ett försäljningsresultat som täcker mina utgifter. Om jag har tur. Men det var inte det jag ville beklaga mig över nu; utan jag ville helt enkelt illustrera att pengar liksom inte växer på träd i min familj.

Lyx är att ha mat för dagen, allt annat är beyond imagination ungefär. Men RÖKA har jag fasen tagit mig råd att göra helt utan att tänka. Reflexmässigt. Ca 1400:- varje månad har gått till detta ändamål. Skall jag tänka krasst hade det varit snällare att antingen låta barnen få ta del av de medel, låtit dem täcka vardagsbehov. Det hade till och med varit snällare att spola ner dem på toaletten, för det hade inte inneburit att mina barns mor hade riskerat rökrelaterade hälsoeffekter.... Dumt, inte sant?


En förenklad livsekvation:

Tvångsmässigt tobaksköp av en addict=lidande egna barn+ lidande barn globalt; föräldrar som dör i förtid, barnarbete, förgiftade jordar etc. Och den här ekvationen (som kan göras mer utförlig och exakt med massor av paranteser...skall nog roa mig med det någon dag...) har jag hållt rullande en jäsickens massa år....


NU förstår ni varför jag nu inser att jag är en fullkomlig idiot? Det är inte det att jag inte har intellektet eller kapaciteten. Det är inte det att jag inte förstår. Jag är inte helt puckad ekonomiskt trots allt, fast att man kan tro det. Det är inte det att jag inte kan lägga ihop livsekvationer eller har en intelligensnivå som understiger möjligheten att avgöra när de inte går ihop; utan det är helt enkelt för att jag har blundat så evinnerligt hårt att jag inte har klarat att öppna ögonen ens när jag försökt tvinga mig själv. Jag kan inte förklara det. Bara den som röker och lever med små medel kan förstå. Fast nu vägrar jag att förstå det här en endaste minut till. JAG ÄR EN MISSBRUKARE, EN ADDICT, EN RÖKARE OCH DET SKAPAR MASSOR AV KONSEKVENSER BÅDE FÖR DEM JAG ÄLSKAR MEST I MIN OMGIVNING, MEN ÄVEN UR ETT GLOBALT PERSPEKTIV!


Jag har definitivt inte råd att röka. Varken själsligt eller ekonomiskt. Basta. Aldrig mer. Jag skäms!


Nu har verkligen på djupet insett att jag är en stor jädrans idiot. När jag har kommit över det här faktumet så skall jag gå in lite mer på vad jag har hittat om tobaksindustrin som gör mig så jävla vansinnig att jag nästan får fladdrande örsnibbar och börjar tänka i masakerterm.

  

Tja, det är dag sju. Min yngsta son fyller 9 idag, och jag går mot mina första 280:- besparade ynka kronor när det gäller rökning. Jag känner smaken av många års askfat ur halsen, den är nog det jävligaste att stå ut med just nu. Föreställ er själva att ånga ut alla dessa gifter... lagrade de senaste 24 åren. Tror att jag skall börja ta med mig kameran överallt och börja föreviga dagens askfat.  

  


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gitte - 31 januari 2011 14:05

     Jag är faktiskt inte helt dum trots allt. Har inte världens sämsta karaktär heller. Det är dag 31 på månaden. Januaris sista dag. Och jag har den här månaden inte köpt ett endaste paket cigaretter. Tobaksbolagen tappade mig åtminstone en...

Av Gitte - 11 januari 2011 14:02

   Det är dag 11 idag. Ny dag, ny kamp mot tiden. Tick-tack-tick-tack. Man hör sekunderna gå. Inte nog med att Januari är en pissmånad att genomlida till att börja med. Allt stannar upp. Nog tusan har man förköpt sig i julhandeln, även om vi har ...

Av Gitte - 10 januari 2011 10:01

Dag tio är här. När solen går ner har jag INTE rökt 200 cigaretter ungefär för en fyrahundring. Alltid något! Nu börjar mödan bli något värd. Men TVÅHUNDRA cigaretter på tio dagar. Det är ungefär vad jag har satt i mig varje tionde dagen. Det bl...

Av Gitte - 6 januari 2011 16:31


   6:e dagen på väg mot 240:- som jag snuvat tobaksindustrin på. Just idag känns det som jäkligt segt och surt förvärvade pengar som inte spelar någon roll i det stora sammanhanget. En liten tröst ger min före detta svärdotter mig dock när hon rä...

Av Gitte - 5 januari 2011 10:06

Mitt beslut var som jag skrev i första inlägget att sluta köpa cigaretter. På något konstigt sätt så förberedde vi oss nog mentalt några dagar, jag sa det högt och sambon sa att jag inte skulle klara det. Men jag förutsatte att om jag fattar beslut s...

Presentation

Länkar

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Januari 2011
>>>

Besöksstatistik

Fråga mig

0 besvarade frågor

RSS


Skapa flashcards