Direktlänk till inlägg 5 januari 2011

Mina första dagar utan cigaretter.

Av Gitte - 5 januari 2011 10:06

Mitt beslut var som jag skrev i första inlägget att sluta köpa cigaretter. På något konstigt sätt så förberedde vi oss nog mentalt några dagar, jag sa det högt och sambon sa att jag inte skulle klara det. Men jag förutsatte att om jag fattar beslut så gör jag det åt honom också. Han applåderade, han hade ju sitt snus liksom, och det tänkte han INTE lägga av med. Nåja, så länge han inte rökte för då skulle jag absolut inte klara mer än en dag.

Men vi började nog bägge minska vår konsumtion omedvetet eller utan plan någon vecka tidigare. Tanken var att vi skulle köpa det sista paketet på nyårsafton och sen var det klart. Men så blev det inte för det sista paketet köptes den 28:e och räckte in en liten bit på den 1:a.


Jag har tidigare gjort tabben att hetsröka tills jag gått och lagt mig, och sen skulle jag sluta röka på morgonen. Urdumt sätt om man är så svag i anden som jag. Morgonciggen är nämligen den bästa och en nödvändighet för att dagen skall komma igång.

Så den här gången hade vi 5 cigg kvar den 1:a och dem rökte vi. Helt utan att skämmas. Fokus låg ju inte på att röka utan på att inte ställa sig i kön hos handlarn och köpa ett paket. Så morgonciggen fick jag som vanligt. Den satt bra.

På förmiddagen blev det ännu en, och framåt kvällen var det en kvar till mig. Den satt också bra. Jag hade fortfarande inte svikit mitt löfte. Hänger ni med? Tre cigg på en helt lång dag var precis den nikotinavvänjningen jag behövde för att inte klappa ihop. Dag 1 hade gått. Jag hade vunnit över mig själv. Jag funderade inte ens på att ciggen var slut och att jag måste köpa fler. Hejja mig!


Dag 2 var altså helt rökfri.

Jag fritterade.

  

Hela dagen faktiskt. Från munkar till räkor.

Att frittera är lite snällt om man inte vill röka, för ångan av oljorna sätter sig i näsan och överallt. Och frittering kräver full koncentration.

(på bild, finska köttpiroger).


Räkna knappar.

Ja, bokstavligt. Jag är knappoman.

  


Den dagen, den 2:a januari, kom och gick.


3:e januari googlade jag upp det jag kunde om tobaksindustrin. Min vän Droppen Sundberg hade tidigare berättat om sitt rökstopp som kom sig av ren ilska mot hur tobaksbolagen beter sig. Hon tänkte inte gynna dem med en krona till. Jag började kika lite på det här och snart var jag arg som en bikupa. Vet ni att jag som rökare har gynnat barnarbete? Ännu värre exempel finns. Ni skall få dem framöver tillsammans med länkar för det här var precis det jag behövde. För att verkligen bestämma mig. Finns inte en tobaksjätte i den här världen som skall kunna exploatera människor, ägna sig åt slavhandel eller utarma jordar igen på min bekostnad.

Här sitter jag och tycker synd om mig själv när femåringar går till sitt arbete, fullproppad med både gifter från odligen och bespruktningen; och dödligheten för arbetare på tobaksplantagerna är HÖG. Jag skrev inte fel. FEMÅRINGAR!!  Har du små barn? Röker du? Gå nu och kika på din sovande söta telning som du är stolt över och önskar allt väl och sen kan du dra fram en cigg, väl medveten om att den ciggen kanske plockats av någon på ditt barns ålder. Ha en härlig rökstund!


4:e januari. Jag hade nu snuvat tobaksbolagen på 160:-. Och ilskan var skön. Inte en spänn till att de får av mig.

Hade massa traderaauktioner som gick ut. Packade det mesta av dagen.


Idag är det den 5:e. Mot Sherwoodskogen. Eller kväll, mot mina första 200:- som jag snuvat tobaksindustrin på.

De skall fan inte få en spänn till av mig! Glad för att jag inte använder nikotinersättning heller.

 
 
Ausgeflippt

Ausgeflippt

5 januari 2011 12:42

Heja heja! Jag hade ingen aning om det här med tobaksbolagen. Har liksom aldrig tänkt på det. Men nu ska jag googla på det. Mina bekymmer av att inte röka är ju en fis i rymden om det är som du skriver.

Kramar

http://ausgeflippt.blogspot.com

Gitte

5 januari 2011 12:46

Go Anja! Jag kan lova att det är betydligt mycket mycket värre än jag har beskrivit. Mer om det en annan dag!

 
Ingen bild

Emelie H

6 januari 2011 12:37

Nu räknade jag ut hur mycket pengar jag har sparat sedan jag slutade.
274 dagar har gått och jag har sparat ca 10960:- Gött är det :)

Gitte

6 januari 2011 16:29

=) Vad härligt det låter! Plus att du nog har besparat dig ett par ton giftämnen och så vidare... ett par ton var att ta i kanske men du förstår vad jag menar! Grattis!!

 
Ingen bild

Affe

19 januari 2016 11:07

Jag sluta röka idag

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gitte - 31 januari 2011 14:05

     Jag är faktiskt inte helt dum trots allt. Har inte världens sämsta karaktär heller. Det är dag 31 på månaden. Januaris sista dag. Och jag har den här månaden inte köpt ett endaste paket cigaretter. Tobaksbolagen tappade mig åtminstone en...

Av Gitte - 11 januari 2011 14:02

   Det är dag 11 idag. Ny dag, ny kamp mot tiden. Tick-tack-tick-tack. Man hör sekunderna gå. Inte nog med att Januari är en pissmånad att genomlida till att börja med. Allt stannar upp. Nog tusan har man förköpt sig i julhandeln, även om vi har ...

Av Gitte - 10 januari 2011 10:01

Dag tio är här. När solen går ner har jag INTE rökt 200 cigaretter ungefär för en fyrahundring. Alltid något! Nu börjar mödan bli något värd. Men TVÅHUNDRA cigaretter på tio dagar. Det är ungefär vad jag har satt i mig varje tionde dagen. Det bl...

Av Gitte - 7 januari 2011 11:28

  Jag driver ju ett micropytteföretag, ett av slaget som knappt bär sig; men där jag blundar för allt vad ekonomi heter för hade jag gjort annat hade jag lagt ner för länge sen. Ovan ser du bilden som jag använder till min sida på facebook, Vinta...

Av Gitte - 6 januari 2011 16:31


   6:e dagen på väg mot 240:- som jag snuvat tobaksindustrin på. Just idag känns det som jäkligt segt och surt förvärvade pengar som inte spelar någon roll i det stora sammanhanget. En liten tröst ger min före detta svärdotter mig dock när hon rä...

Presentation

Länkar

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Januari 2011
>>>

Besöksstatistik

Fråga mig

0 besvarade frågor

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards