Direktlänk till inlägg 5 januari 2011

Icas jädrans reklamkampanj; Jag gick på den!

Av Gitte - 5 januari 2011 09:45

  

Tanken har funnits där ett länge, länge länge. "Man skulle sluta röka egentligen...." När jag fick min hosta i augusti, så tänkte jag: "oj vilken jobbig hosta, den går nog snart över". Det gjorde den inte. Månad efter månad gick jag med en ap-jobbig hosta som nästan fick mig att pinka på mig varje gång.

"host-host" sa jag och tände ciggen. "Jag borde sluta röka egentligen". Äntligen.


Jag tänkte det. Ordet JAG och inte MAN! Ett så litet ord, men så stor innebörd! Från att ha distansera mitt jag fullständigt; till att göra mig själv till en del av problemet. Det blev personligt.
Jag hade tänkt att JAG skulle sluta röka.
Efter 24 långa jäklarns år som rökare, och ungefär 300 000:- kronor investerade pengar för att verkligen kunna säkerställa identiteten. Visst är det korkat?


Nog har jag gjort några små trevande, men okej, egentligen seriösa försök att sluta röka, som jag nog kanske inte riktigt varit mentalt rustad för egentligen. Det har gått åt pipsvängen varje gång. Men till sist hade jag då ÄNTLIGEN drabbats av den rejäla hostan, som inte vill ge sig. Har jag fått kol nu, eller struplockscancer? Det får tiden visa, men har jag inte det redan nu så tänker jag ge mitt liv en chans att utveckla sig ifrån de ödena snarare än mot det.


Från Augusti till december. Det är en väldigt lång tid att ha hosta, speciellt som det blev mer och mer kikhostsaktigt till sist. Jag vände fullkomligt mina lungor ut och in till sist.

Ett par dagar före nyår tog jag in den. Reklamen jag sett lite då och då. Reklamen med Ica Stig.

-Okej. Jag gör det.

Jag trodde inte själv på det egentligen. Men jag måste. Om jag inte som min mormor vill leva mina sista år med besvärliga effekter av kol.


Tanken på att sluta röka gav mig emellertid ångest. Men tanken på att sluta köpa cigaretter gjorde det inte. Sluta röka är destruktivt. Något man mår dåligt av och något man i förväg vet kommer misslyckas.

Det är för jobbigt. Det säger reklamen också. Man måste ha massa mediciner och nikotinersättningar för att klara det. Man får abstinens. Och jorden går under, allt blir meningslöst.

Nä, så tänkte jag inte ha det.


Jag tänker bara sluta köpa cigaretter. Med på köpet får jag att jag måste sluta röka. Och att det i sig ger min hosta en chans. Jag har gjort vad jag kan för att dö för tidigt helt i onödan. Nu är det dags att göra något annorlunda, jag tänker inte njuta av fler doftdelikatesser som den på bilden ovan. Den är totalt hemmagjord. Någon som vill ha receptet?


Nu är jag inne på femte dagen idag, och ni får en kort resume av dessa dagar i nästa inlägg.  Ni får stå ut med att det kommer handla mycket om rökning nu i början, eftersom det är ett pågående projekt som tar mycket energi. Så småningom kommer jag övergå till konsumtion och processer kring det, så ni som har kunskap, dela med er så jag får veta mer!

 
 
Ausgeflippt

Ausgeflippt

5 januari 2011 12:35

Det där har jag också funderat över. Jag vill också sluta, men utan några dyra läkemedel. Jag som är både fåfängd och pysslig kan lätt rabbla upp 100 saker som jag hellre spenderar mina pengar på än till cigaretter som bara går upp i rök. Men sen så kommer den stora sorgen... Alla filosofiska samtal som jag och min sambo brukar ha under köksfläkten, den goda ciggen till kaffet nere hos min bästa vän Victoria, öl+cigarett=sant, ciggen som sällskap när telefonen ringer osv. Men på något sätt ska jag fanimej också klara av det! :-)

Kramar

http://ausgeflippt.blogspot.com

 
Skaffaren

Skaffaren

5 januari 2011 13:11

Det gäller att få tyst på den lille högljudde syndaren och livsnjutaren som bor inom en.
Han gör allt för att man ska dras ned i fördärvet.
Konsten är att sluta lyssna på honom och lita mer på sig själv.
Man bestämmer sig.
Så enkelt är det.
Man är helt puckad i början men det får man ta.
Lycka till.

http://skaffaren.blogspot.com

Gitte

5 januari 2011 13:22

=) Äsch, inte tänkte jag tysta honom egentligen. Men jag tänkte att han skulle få ägna sig åt annat framöver än tobak. Något annat som är antingen vanebildande, fettbildande eller dödligt kan jag nog springa på framöver, som kan ersätta rökningen. (Asså det enda som vi vet är garanterat dödligt är trots allt livet så det skall vi inte vara så rädda för...).

 
Lena på ICA.se-redaktionen

Lena på ICA.se-redaktionen[/url]

5 januari 2011 23:50

Vad roligt att kampanjen inspirerade dig att ta det stora klivet! Det verkar som att den kom lägligt efter att du hade fått bearbeta beslutet om att sluta röka i några månader. Lycka till!

http://www.ica.se

Gitte

6 januari 2011 16:30

Tack så hjärtligt Lena! Nu skall jag bara hålla ut med, det är inte lika givet just idag... *suck*

 
Ingen bild

Pernilla

6 januari 2011 22:07

Hejja dig Gitte!! Själv har jag varit rökfri i snart 2 månader! Alla dagar går över i en nästa dag, kom ihåg det Gitte. De dagar som känns jobbiga,kom ihåg att nästa dag är en lek :) Det går upp o det går ner, men det går över... Vad som slagit mig, som en örfil, är att det var miljoner ggr lättare än jag någonsin kunnat föreställa mig! Jag är så förbannad på samhället som presenterar det ena ersättningsmedlet efter det andra, vilket gör att man tror ju det är skitsvårt! Jag gillar ditt resonemang Gitte "jag ska sluta köpa ciggar!" Precis så enkelt är det, sluta köp skiten! Lycka till alla kämpar, kom ihåg att det är lättare än vad ni tror :) Kram

Gitte

7 januari 2011 12:46

Tack Pernilla! Jag hoppas att det skall bli lagom lätt, den här gången. Känner mig mer motiverad än någonsin att sluta, hittar faktiskt inga logiska argument till att röka alls just nu. Än så länge så är det miljoner lättare denna gång än tidigare gånger när jag koncentrerat mig på hur många fysiska reaktioner man skall få när man slutar röka. Det är roligare och lättare att sluta röka när man blir arg!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gitte - 31 januari 2011 14:05

     Jag är faktiskt inte helt dum trots allt. Har inte världens sämsta karaktär heller. Det är dag 31 på månaden. Januaris sista dag. Och jag har den här månaden inte köpt ett endaste paket cigaretter. Tobaksbolagen tappade mig åtminstone en...

Av Gitte - 11 januari 2011 14:02

   Det är dag 11 idag. Ny dag, ny kamp mot tiden. Tick-tack-tick-tack. Man hör sekunderna gå. Inte nog med att Januari är en pissmånad att genomlida till att börja med. Allt stannar upp. Nog tusan har man förköpt sig i julhandeln, även om vi har ...

Av Gitte - 10 januari 2011 10:01

Dag tio är här. När solen går ner har jag INTE rökt 200 cigaretter ungefär för en fyrahundring. Alltid något! Nu börjar mödan bli något värd. Men TVÅHUNDRA cigaretter på tio dagar. Det är ungefär vad jag har satt i mig varje tionde dagen. Det bl...

Av Gitte - 7 januari 2011 11:28

  Jag driver ju ett micropytteföretag, ett av slaget som knappt bär sig; men där jag blundar för allt vad ekonomi heter för hade jag gjort annat hade jag lagt ner för länge sen. Ovan ser du bilden som jag använder till min sida på facebook, Vinta...

Av Gitte - 6 januari 2011 16:31


   6:e dagen på väg mot 240:- som jag snuvat tobaksindustrin på. Just idag känns det som jäkligt segt och surt förvärvade pengar som inte spelar någon roll i det stora sammanhanget. En liten tröst ger min före detta svärdotter mig dock när hon rä...

Presentation

Länkar

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Januari 2011
>>>

Besöksstatistik

Fråga mig

0 besvarade frågor

RSS


Skapa flashcards